Skip to main content

Unikatowe Miejsce Kultury i Historii

Centrum Kultury i Rekreacji w Supraślu, zlokalizowane w malowniczym Domu Kleina, stanowi niezwykłą perłę związaną zarówno z przeszłością włókienniczą, jak i współczesnym życiem kulturalnym miasta.

Historia i Architektura

Dom Kleina, jeden z niewielu murowanych obiektów budownictwa fabrycznego w Supraślu, wzniesiony został pod koniec XIX wieku jako dom administratora fabryki włókienniczej Buchholtzów. To wyjątkowe dzieło architektoniczne stanowi unikatowy świadek epoki, przenosząc nas w czasach przełomu XIX/XX wieku.

Od wyjazdu do Białegostoku Aleksandra Kleina w 1935 r. zgodnie z wolą Adeli Buchholtz, budynek stał się własnością społeczności ewangelickiej i pełnił funkcję Domu Parafialnego Filii Białostockiej Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Supraślu. 

Po II wojnie światowej budynek został przystosowany do potrzeb mieszkalnych i usługowych. W obszernej piwnicy zostały zamurowane nisze grobowe. Parter przeznaczono na potrzeby Urzędu Miasta i Gminy, a na poddaszu zamieszkał burmistrz Jan Górski z rodziną. W połowie lat pięćdziesiątych XX w. urządzono tu pocztę i przedszkole, które funkcjonowało do lat osiemdziesiątych, a poczta do 2001 r.

Od 2007 r. po generalnym remoncie i adaptacji ze środków Unii Europejskiej, jako „Dom Kleina” pełni wielorakie funkcje. Na parterze do 2018 r. mieściła się Galeria Wiktora Wołkowa – znanego fotografika podlaskiej przyrody, laureata wielu nagród i autora pięknych albumów fotograficznych, a od 2019 r. funkcjonuje tu Klub Seniora. Prawą stronę parteru zajmowały kolejno przez kilka lat restauracje: „Kameralna”, „Ostoja”, „Przysmaki Tatarskie” i „Tatarynka”. Obecnie, tak jak poddasze jest siedzibą Centrum Kultury i Rekreacji. W 2021 r. z północno-wschodniej strony „Domu Klaina” ukończono budowę Biblioteki Publicznej według projektu Piotra Łodzińskiego. Połączone budynki stanowią harmonijną architektonicznie całość.

Filmowa Historia Domu Kleina

Dom Kleina zdobył także swoją popularność jako plener filmowy. W filmowej trylogii Jacka Bromskiego pt. „U Pana Boga za…”, budynek ten i jego wnętrza zagrały rolę Komisariatu Policji w fikcyjnym Królowym Moście. To filmowe dziedzictwo nadal przyciąga uwagę miłośników kina, wprowadzając ich w atmosferę filmowej magii.